Google data studio maakt het mogelijk om data uit verschillende bronnen bij elkaar te brengen en visueel overzichtelijke manier in beeld te brengen wat de prestaties zijn van jouw evenement. Het is een realtime dashboard wat wij voor jouw evenement inrichten met de nodige gegevens uit Google Analytics zodat jij het marketingplan er op kan afstemmen, je kunt zelf de periode selecteren waarvan je de gegevens wilt inzien. Zelf de periode selecteren doe je rechts bovenin door op de datums te klikken, het rapport staat automatisch ingesteld op de afgelopen 7 dagen. 


Een Google Data Studio rapportage kan alleen met je gedeeld worden als je een G-suite/Google account hebt. 


Hieronder een uitleg over de termen die in het dashboard voorkomen:


Gebruikers

Een gebruiker is een unieke bezoeker van je website. De unieke bezoeker heeft in een bepaalde periode minimaal één keer je website bezocht. Een voorbeeld: Je website wordt op woensdag door bezoeker A bezocht. Hij bekijkt daarbij 4 pagina’s. Vrijdag komt bezoeker A weer terug op je site, maar bekijkt dan 2 pagina’s. Bezoeker A wordt in Analytics gemeten als één unieke bezoeker.


Sessies

Het aantal sessies is het aantal bezoeken van de gebruiker. Wanneer bezoeker A op woensdag en vrijdag een bezoek brengt aan de site, heeft bezoeker A dus 2 sessies afgelegd.


Paginaweergaven

Het aantal paginaweergaven geeft aan hoeveel pagina’s er zijn weergegeven. Bezoeker A heeft op woensdag 4 pagina’s bekeken en op vrijdag 2 pagina’s. Het aantal paginaweergaven komt dan dus uit op 6. Ook als iemand je site bekijkt en een keer op refresh klikt, wordt dit geteld als een extra paginaweergave, dus 2 paginaweergaven.


Bron

De bron is de herkomst van de gebruiker, oftewel het kanaal dat de gebruiker naar jouw site heeft geleid. Een bron kan bijvoorbeeld een zoekmachine zijn, zoals Google, een socialmediakanaal, zoals Facebook, of een domein (andere website) die naar jouw site verwijst.


Medium

Het medium is de categorie van de bron. We maken onderscheid in:

  • Zoekmachines, zoals Google. Via zoekmachines kunnen bezoekers op verschillende manieren zoeken:
    • Organic search: mensen kunnen via organisch zoekverkeer op je website terechtkomen (organic), oftewel via niet-betaalde zoekresultaten in de zoekmachines.
    • Adwords: betaald zoekverkeer, zoals advertenties, leiden ook bezoekers naar je site. Je betaalt dan als adverteerder meestal per klik (cpc: cost per click).
  • Domeinen: doorverwijzingen (referral) via andere sites. Op website B staat bijvoorbeeld een link naar jouw website. Wanneer een bezoeker op website B is en hij klikt op de link naar jouw website dan wordt dit als een referral gezien.
  • Social media: het medium dat bezoekers doorverwijst naar je website kan ook social zijn, zoals Facebook, Twitter of LinkedIn.
  • Direct verkeer, oftewel het aantal bezoekers dat volgens Analytics direct naar je website is gegaan door eenvoudigweg de url in te typen in hun internetbrowsers

Kanalen

Onder ‘acquisitie-alle verkeer’ vind je het submenu ‘kanalen’. Bij kanalen zie je via welk medium de bezoekers op je site komen.


Bouncepercentage

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel procent van de bezoeken niet meer dan één pagina van de site bekeken hebben en daarna is afgehaakt. Dit kan komen doordat de betreffende pagina niet aantrekkelijk genoeg is om te lezen of niet doorverwijst naar andere pagina’s. Toch hoeft een bounce niet slecht te zijn. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld via Google zoekt naar ‘Klantenservice Ticketpoint’, zal de pagina https://ticketpoint.nl/klantenservice in de zoekresultaten getoond worden. Als de bezoeker op deze link klikt, vindt hij de contactgegevens die hij nodig heeft. Daarna zal hij de website weer verlaten. De kans is groot dat de bezoeker contact opneemt. Echter, dit bezoek wordt wel als een bounce gezien door Analytics.