Stel, je promoot je Facebook bericht naar een groep van 10.000 personen en je hebt een budget ingesteld dat voldoende is om je advertentie 10.000 keer te vertonen.

Hoe vaak krijgt elk persoon je gepromote bericht dan te zien?


Alle 10.000 personen 1 keer?


Helaas... mis.


Facebook stuurt je gepromote bericht namelijk naar slechts +/- eenderde van jouw doelgroep. Zij krijgen je advertentie vervolgens 3 keer te zien, terwijl tweederde helemaal niets te zien krijgt.


Welke mensen vallen in de groep die je advertentie wel te zien krijgt? Juist, de mensen waarvan Facebook weet dat zij veel sneller liken dan anderen.


De reden? De meeste ondernemers die een bericht promoten, beoordelen het 'succes' van hun advertentie aan de hand van de hoeveelheid likes en reacties die erop zijn binnengekomen.

Maar ja... een like betekent geen omzet. Sterker nog: een like is zelfs geen garantie dat je die persoon voortaan bereikt met je Facebook berichten. Hoe dan wel?

Er zijn legio effectievere methoden om je advertentie op Facebook te plaatsen dan via het bekende 'Bericht promoten". Er zit namelijk een heel uitgebreid advertentiesysteem verborgen in de achterkant van Facebook.


De voordelen zijn enorm:


- Je advertentie kan hierdoor wél je volledige doelgroep bereiken!

- Je advertentie kan worden gericht aan mensen die juist sneller bij je willen KOPEN i.p.v. liken

- Je kunt de mensen bereiken die bijvoorbeeld op je website zijn geweest. Zij zijn warm, want ze kennen je al!

- Je kunt testen met meerdere variaties van je bericht (o.a. meerdere foto's en teksten). Vaak zie je dat alleen al een andere foto kan leiden tot 2-3 keer meer rendement uit je advertentie.