Wat zijn UTM tags?
Met UTM tags markeer je als het ware links naar (landings)pagina’s, zodat je die links in Google Analytics kunt terugvinden en herkennen. Je zet UTM tags achter de URL. Er zijn 5 tags die je kunt gebruiken. Je kunt dus 5 verschillende waarden meegeven aan een link. Deze zijn allemaal marketing gebaseerd. Je wordt hiermee dus aangespoord tot campagnematig denken.
Er zijn 5 verschillende tags die je kunt gebruiken. Hieronder volgt een overzicht daarvan met een korte toelichting:
UTM tag | Naam | Betekenis |
utm_source | campaign source | Dit bevat de bron van herkomst van de bezoeker, zoals Facebook of Startpagina. Deze waarde is verplicht. |
utm_medium | campaign medium | Het medium van de bron, zoals social media of e-mail. Let op dat bron en medium altijd bij elkaar passen. |
utm_campaign | campaign name | De campagne waarmee de bezoeker naar de site kwam, zoals zomeruitverkoop of branding. |
utm_term | campaign term | Het zoekwoord waarmee de bezoeker naar je site kwam. Vooral relevant bij AdWords, maar je kunt hier evt. ook iets anders kwijt. |
utm_content | campaign content | Omschrijving van de landingspagina, maar wordt ook gebruikt om varianten van A/B testen te vermelden of formaat van een banner. |
Hoe maak je een link met UTM tags?
Om te laten zien hoe je makkelijk een link maakt met UTM tags, gebruik ik het voorbeeld Toppers in Concert. Voor dit voorbeeld gebruiken we de website https://ticketpoint.nl/evenement/toppers-in-concert/. Dit evenement gaat starten met de verkoop en versturen hierover een nieuwsbrief. Om een link met UTM tags te maken is er een handige online URL maker van Google beschikbaar. Met deze tool kun je eenvoudig een campagne URL maken.
Vul in de URL maker bij website URL de URL van de landingspagina in. Vervolgens kun je bij campaign source de bron invullen, in dit geval is dat Nieuwsbrief (nb). Bij medium vullen we email in en bij de campagne naam start_verkoop. De uiteindelijke URL komt er dan zo uit te zien: ticketpoint.nl/evenement/toppers-in-concert?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=start_verkoop