Met de Scan app kun je gemakkelijk toegangscontrole uitvoeren voor tickets; hardcopy, E-tickets en mobile tickets. 

De Scan App is beschikbaar voor iOs en Android en is gratis te downloaden. 


Installeren van de app

Via de app store of Google Play kun je de app “Ticketmatic scanning app” downloaden. Installeer deze app op je telefoon. Wij vragen je de app ook weer te verwijderen na scanning van je evenement.

Let op dat de juiste app gedownload wordt. Het icoontje van de app bestaat op dit moment uit 2 groene vierkantjes.


De app is zeer gebruiksvriendelijk, ook wanneer je geen ervaring hebt in het scannen van tickets. 


Kenmerken van de app:

  • Na het initializeren van de app met jouw account, kun je het evenement selecteren waarvan je de barcodes en tickets wil scannen;
  • De app zet alle geldige barcodes van het betreffende evenement voor je klaar. Dit heeft verschillende voordelen:
    •  Het scannen van de tickets gaat snel omdat de app geen connectie hoeft te maken met de server;
    •  De Scan App werkt ook wanneer het internet uit valt;
  • Terwijl je aan het scannen bent, synchroniseert de app continue met de servers dus je kunt meerdere scanners tegelijkertijd gebruiken;
  • Ondersteunt zowel 1D als 2D barcodes;
  • Je kunt met je smartphone of tablet de tickets scannen, middels de camerafunctie
  • Scannen is mogelijk bij meerdere ingangen tegelijkertijd, selecteer welke tickets je toegang wil verlenen tot welke ingang;


Gebruik de app op de volgende manier

1. Installeer de juiste scanapp op je mobiele telefoon of tablet. 

2. Via Ticketpoint ontvang je in de week voorafgaand aan je evenement de inloggegevens van de app. 

3. Selecteer vervoglens het evenement waarvoor je gaat scannen. Indien je voor meerdere events gaat scannen, gebruik van "Multiple events". (figuur 1)

4. Nadat je het evenement hebt geselecteerd worden alle barcodes ingeladen. (figuur 2)

5. Zodra je de ronddraaiende radar ziet, is je smartphone of tablet gereed om te scannen (figuur 3).

6. Zodra een ticket wordt aangeboden klik je op het camera-icoontje en houdt je de smartphone / tablet boven de aangeboden QR-code.

Indien het ticket goedgekeurd wordt, kleurt het scherm groen. Indien het ticket afgekeurd wordt, kleurt het scherm rood.

  



De app geeft duidelijke meldingen wanneer:

* Indien geldige toegang kleurt de app groen.

* Indien geen geldige toegang kleurt de app rood. Er zijn een aantal foutmeldingen die in de onderbalk getoond worden:

  - Barcode is invalid: Deze barcode is niet bekend binnen dit evenement. Geen toegang. Tip: controleer de datum van het ticket. Heeft iemand niet een ticket van een vorige editie bij?

  - Ticket not allowed here: Deze foutmelding kom je alleen tegen indien je verschillende ticketsoorten via verschillende ingangen laat binnenkomen. Deze foutmelding geeft aan dat het op zich een geldig ticket is, maar dat deze bij de verkeerde ingang wordt aangeboden. Verwijs mensen dus door naar de juiste ingang.

  - Ticket already scanned. Deze foutmelding geeft aan dat het ticket al een keer eerder gescand is. Tevens staat erbij hoe lang het geleden is dat het ticket is gescand. Is dit 1 of 2 seconden geleden, ga dan bij jezelf na of je het ticket niet per ongeluk te snel gescand hebt. Is het ticket al meerdere minuten geleden aangeboden, controleer dan of er niet een 2e persoon met hetzelfde ticket probeert binnen te komen.



Extra Instellingen


Via het tandwieltje rechts boven in het scherm zijn extra instellingen beschikbaar. De volgende functies zijn hier beschikbaar:


Scan Mode

Standaard staat de scanner ingesteld op “Entry” scanning, waarmee alleen toegang gescand wordt. Eventueel is hier de scanner te wisselen om ook “exits” te scannen. Hetzelfde ticket kan daarna weer als “entry” gescand worden. Gebruik dit bijvoorbeeld als mensen tijdelijk het terrein verlaten omlater weer terug te keren.


Log

Klik in het settings scherm (zie vorige afbeelden) rechtsboven op “log” om te zien wat de reden van de foutmelding van een ticket is. 


Ticket types

Standaard worden alle beschikbare ticket typesgeselecteerd. Hier kun je bepaalde prijstypes uitsluiten of selecteren. Wanneer je bijvoorbeeld een aparte VIP-entree hebt en daar alleen VIP-tickets toegang wilt verlenen, kun je hier het ticket type VIP selecteren. Let op: alleen de voor jou evenement aangemaakte tickettypes zijn selecteerbaar.


Voorbeeld: Je organiseert een evenement en dit evenement heeft deze ticket types:

A: VIP

B: Pers

C: Crew

D: Entree


Op locatie zijn deze ingangenimporteer per ingang de barcodes per ticket type die je wil kunnen scannen

Ingang 1: A (VIP)

Ingang 2: B (Pers)

Ingang 3: C (Crew)

Ingang 4: B & D (Entree & Pers)

Ingang 5: B, C, D (Entree, Pers & Crew)